Nástěnka Berušky

Školní rok 2020/2021

BERUŠKY „NARUBY“

Milé děti,

často a rádi si nosíte ze školky své výtvarné práce a výrobky domů, je to tak? Co tak to udělat „NARUBY“ a přinést nějaké obrázky nebo výrobky do školky.
Jééé, tak to by byla paráda. 

Už teď chystáme hodně místa na všechny práce od našich malých berušek ve věku
od 2 – 7 let.

Vyhlašujeme tedy první „SLUNEČNOU SOUTĚŽ“, kde získá cenu každý, kdo se zapojí. Vytvořte tedy SLUNCE jaké chcete, jaké se Vám líbí a jaké dokážete. U nás se meze nekladou, můžete vymýšlet a tvořit jak je libo. Nezáleží na věku autora, velikosti díla a zvolené technice. 
Svá díla přineste hned první den po znovuotevření školky.

Držíme hodně pěstí, aby se práce zdařily a naše šatna se rozzářila. 

—————————————————————————————–

Vzhledem k omezení prezenční výuky probíhá výuka distanční formou. Materiály ke vzdělávání si můžete stáhnout z www.mszborovice.cz z nástěnky Berušky, nebo si je můžete vždy v pondělí od 8-14:00 hod. vyzvednout před budovou MŠ v připraveném boxu. Hotové práce se budou odevzdávat při obnovení provozu mateřské školy.
Především upozorňujeme rodiče předškolních dětí na povinnou distanční výuku. Nové úkoly najedete vždy zde v pondělí a ve čtvrtek od 8:00 hod. Veškeré tyto úkoly a nápady můžou plnit i děti mladšího školního věku. Berte to jako NÁPADNÍK PRO ČINNOSTI S DĚTMI.

HODY, HODY, DOPROVODY

Distanční výuka 29. 3. – 7. 4. 2021

Jaro už tu máme, písně o něm zazpíváme, říkanky se naučíme a také si zacvičíme.

Cíl: Seznámit se s prvními jarními svátky, tradicemi a symboly Velikonoc.

S prvními slunečnými paprsky, s prvním petrklíčem každé jaro slavíme svátek – Velikonoce. Pojďme si spolu připomenout, jak Velikonoce probíhají a jaké zvyky se s nimi pojí. Velikonoční pondělí je spojeno s tradicemi a zvyky. Chlapci chodí na pomlázku za děvčaty a pomlázkami z nich vyhánějí nemoci.  Vyšlehaná děvčata je za to odměňují zdobenými vejci – symboly budoucího života.
K dalším symbolům Velikonoc ještě patří beránek, pomlázka a zajíček.

Báseň: JARO, JARO

Jaro, jaro, kde se vzalo,
v peřinkách se vyspinkalo.
V  kalužích se vykoupalo,
větvičkou se učesalo.

Báseň: Zajíčkova koleda

Hody, hody, doprovody,
já jsem malý zajíček,
utíkal jsem podle vody,
nesu kopu vajíček.

Potkala mne koroptvička,
chtěla jedno červené,
že mi dá lán jetelíčka,
a já řekl ne, ne, ne.

Na dvorečku za potokem,
mám já strýce králíčka,
tomu nosím každým rokem,
malovaná vajíčka.

Už víme, že skořápky vajec jsou křehké a snadno se rozbijí. Dokážeš správně spojit rozpůlené kraslice na obrázku a vymalovat je?

 

Říkanka s pohybem:

Sluníčko se probudilo, (z dřepu jdeme do výponu)
na oblohu vyskočilo, (výskok)
umylo se v jarní rose, (znázorňujeme mytí)
zamrkalo, protáhlo se. (zamrkáme a protáhneme se)
Na všechny se usmálo, (usmějeme se na pravou a levou stranu)
a kytičky zahřálo. (kruhy rukou v předpažení)

 

Zazpívejte si:

 

Báseň: NA JAŘE

Na jaře, když slunce svítí,
objeví se jarní kvítí.

Pampelišky, tulipány,
zdobí žlutě všechny brány.

Pampeliška střapatá,
celá je jak ze zlata.

Vyrobte si krásné kudrnaté tulipány:

CVIČÍME S ŘÍKANKOU:

Vyšlo slunce zasvítilo, (kroužení pažemi)
na nebi se otočilo. (ruce v bok, otočka)
Každá kytka maličká, (podřepy)
radost má ze sluníčka. (ruce v bok, otáčky)
Ke slunci se naklání, (úklony stranou)
listy z hlíny vyhání. (vzpažení)

 

Veselé Velikonoce plné zdraví přejí paní učitelky Klabalová, Balášová

 

JARO UŽ JE TU

Distanční výuka 22. 3.  – 26. 3. 2021

Cíl: Rozvíjet smyslové poznávání dětí, vést k osvojení poznatků o přírodě, společnosti a jejich zákonitostech. Prostřednictvím estetických prožitků vytvářet sváteční náladu pro přípravu jarních svátků.

 

Pro tento týden si připravte dle návodu „Studenou porcelánovou hmotu“, ze které můžete vykrajovat, tvořit a zdobit velikonoční dekorace.

 

Studená porcelánová hmota.

Co budeme potřebovat?

¼  hrnku jedné sedli
¼ hrnku kukuřičného škrobu  – GUSTIN
¼ studené vody

Postup:

  1. Do pánve s nepřilnavým povrchem dáme všechny suroviny a za studena je smícháme.
  2. Za stálého a důkladného míchání na mírném plameni pomalu zahříváme, aby nám hmota postupně houstnout.
  3. Po dosáhnutí určité teploty začne soda reagovat, syčet a začnou se tvořit hrudky, což není důvod k panice. Stáhněte plamen a hmotu ještě několik minut dál míchejte, dokud se nespojí a nezačne se odlepovat od pánve, až bude úplně čistá.
  4. V tu chvíli ji z pánve přendáme na pečící papír, zabalíme a necháme zchladnout. Kdyby se stalo, že se hmota příliš přehřeje a v pánvi začne tvrdnout, nic si z toho nedělejte. Je možné ji znovu naředit vodou a opět prohřát do tvárného stavu.
  5. Ještě teplou hmotu pak rukama důkladně propracujeme, jako kdybychom připravovali těsto. (Chvíli ji nechme vychladnout) Ještě teplou ji zpracujeme v kouli.
  1. Z propracované hmoty již můžeme začít tvořit velikonoční dekorace. Pokud nevyužijeme všechnu hmotu, zabalíme ji do potravinářské folie, aby nám nevysychala, a můžeme ji skladovat i několik dní při pokojové teplotě. Nikdy nedáváme do lednice.
  2. Hotové výrobky (vyrobené vykrajovány), nikdy nepečeme v troubě ani nevaříme. Pouze je necháme zaschnout při pokojové teplotě nebo třeba na topení.
  3. Pokud byste chtěli přidat i trochu barvy, stačí do základu přidat trochu temperové barvy nebo nanést akrylovou barvu na zhotovené bílé ozdoby.

Zaručujeme vám, že při pohledu na váš výtvor Vás bude hřát u srdce. Inspirujte se a podělte se s námi o Váš výsledek.

Své výrobky vyfoťte a fotografie buď vytiskněte a doneste do MŠ, nebo pošlete na emailmszborovice@cmail.cz

 

KDYŽ JARO ZAŤUKÁ

Distanční výuka 15. 3. – 19. 3. 2021

Po prvních jarních květech přicházejí se svými barvami a vůněmi další – tulipány, narcisy a pomněnky. Najdeš je v zahrádkách a pomněnky i u potoka. Asi proto mají tak krásnou modrou barvu. Žluto oranžová střed narcisu obklopují někdy bílé, někdy světle žluté okvětní lístky, tulipány jsou pestrobarevné. Květy pojmenuj a obrázek vybarvi a dokresli.

Nejprve dokresli obloučky na tulipánech, a potom je vybarvi např. červenou, žlutou, oranžovou, nebo růžovou barvičkou.

 

Cíl: zaměřit se na estetické vnímání a prožívání krásy přírody. Vést děti k ochraně přírody a neničit ji.

Sněženka

Táta včera na venku,
našel první sněženku,
vedle petrklíč,
zima už je pryč.

Dle obrázku se pokus složit sněženku. Po nalepení ji dokresli.

 

Cíl: znát základní podmínky, které potřebují rostliny k růstu (zalévání, ošetřování, rychlení semínek, klíčení větévek).

Dokresli.

 

Vybarvi a zakroužkuj písmeno K.

 

Cíl: umět charakterizovat roční období třemi až čtyřmi typickými znaky.

Které obrázky patří k ZIMĚ a které k JARU?
Obrázky PŘIŘAĎ ČAROU k dané části stromu.

 

Vezměte si měkkou tužku nebo pastelku a dělejte lehce kruhy kolem puntíků, jako když včelka lítá kolem květu.

 

Přejeme hezké dny plné sluníčka a zdraví                  Klabalová, Balášová

 

PŘEDJAŘÍ

Distanční výuka od 1. 3. – 5. 3. 2021

Rozpočítadlo

Cíl: rozdělovat slova na slabiky, vytleskávat jednotlivé slabiky.

U potoka roste kvítí, (tleskáme – x  x x x  x x  x x )
říkají mu petrklíč. (tleskáme – x x x  x  x x x)
Na koho to slovo padne, (tleskáme – x  x x  x  x x  x x)
ten musí jít z kola pryč. (tleskáme – x  x x  x  x x  x)

 

Cíl: procvičit zrakové vnímání, rozlišit stejné tvary a zakreslit počet čárkou do tabulky.
Jednotlivé druhy vybarvit stejnou barvou.

 

 

Cíl: rozvoj jemné motoriky, rozvíjet drobné prstové svaly ruky, dokreslit vázu s květinami dle započatého vzoru, závěrem obrázek vybarvit.

 

 

Toto nádherné roční období nepřichází naráz a s jistotou. Hraje si na schovávanou.

Sluníčko má sice ještě chladné paprsky, ale my cítíme, že jaro už je ve vzduchu. A když potom nastane, je den ze dne krásnější.

Cíl: Procvičit techniku stříhání dle předkresleného tvaru a techniku lepení. Dbát na čistotu a přesnost při práci.

Popis činnosti:

Děti si vystřihnou předkreslený kruh /slunce/, vyzdobí si jeho obličej. Nastříhají si paprsky, které nalepí po obvodu kruhu. Neopomeňte, že slunce má žlutou barvu.

Jaro je kouzelník, který čaruje teplem slunce a pestrostí barev.  Jarní slunce budí všechno ze zimního spánku. Začínají se zelenat pole a louky, ze země vyráží nové kvítí.

 

Cíl: Poznej a pojmenuj první jarní kytičky. Vytleskej jejich název po slabikách a zapiš počet tlesknutí čárkami ke každé kytičce. Upevňovat správný úchop kreslícího materiálu / špetkový úchop/.Obrázek vykresli

 

 

Cíl: Cvičit paměť, správnou artikulaci, výslovnost a dbát na správný a výrazný přednes.

Básně:

Jaro přišlo

Jaro přišlo, slunce hřeje,

utíkejme do aleje.

Slunce svítí, ledy tají,

lístečky se zelenají.

 

Sněženka má sukýnku,

z něžných bílých plamínků.

Bledule se lehce chvěje

při vzpomínce na závěje. 

 

Tulipán

Na zahradě stojí pán,

tuli, tuli, tulipán.

Z cibulky se vytahuje,

květy slunci vystavuje.

Pracovní listy vykresli a dokresli:

 

Při každodenních vycházkách pozorujte a poslouchejte jak se vše probouzí k novému životu. Do přírody se vracejí zvuky, zpěv a barvy.

 

Zdraví Vás paní učitelky Klabalová,
Balášová

———————————————————————————————

RODIČŮM

VZHLEDEM K CELKOVÉMU EPIDEMIOLOGICKÉMU OPATŘENÍ V ČR NENÍ ZATÍM MOŽNÉ POŘÁDAT V MATEŘSKÉ ŠKOLE SPOLEČNÁ TVOŘIVÁ ODPOLEDNE.
PŘICHÁZÍME TEDY S NABÍDKOU UDĚLAT TYTO TVOŘIVÉ AKCE S DĚTMI INDIVIDUÁLNĚ S UČITELKAMI. 
PODROBNĚJŠÍ INFORMACE JSOU V ŠATNĚ NA NÁSTĚNCE

——————————————————————————————–

49. týden

Téma: Čertovské rejdění

1. Grafomotorika – doplň botu

2. Nauč se báseň

MIKULÁŠ

Mikuláš je hodný pán,
nosí dětem marcipán
a zlobivým brambory
do tátovy bačkory.

ČERT

Čerta my se nebojíme,
protože my nezlobíme.
Když tak jenom trošinku
tatínka a maminku.

ANDĚL

Andělíčku, můj strážníčku,
opatruj mi mou dušičku,
opatruj ji ve dne v noci,
od zlé moci, od nemoci.
Andělíčku, strážce můj,
vždycky při mne prosím stůj.

3. Vymaluj si čerta a jeho společníky.

 

 

Všichni zdraví své úkoly společně zhodnotíme 7. 12. 2020 opět v BERUŠKÁCH.

                                                                                                                         Těší se paní učitelky